Fakt nechcem vyznieť ako oportunista či ako protivník niekoľkotýždňového ministra školstva. Keby som bol negativista, už dávno nie som v školstve. A minister má ešte čas. Každému som dal (sme dali) doposiaľ šancu, no sklamali. Nechcem, aby nový minister dopadol rovnako. Tak mi dovoľte ešte pár slov k tomu nápadu založenia letných škôl. I keď je to ako strieľať do vzduchu. Ale možno sa moje slová k niekomu vplyvnému dostanú...
Cieľ dobrovoľnej letnej „školy“ mi uniká. Je pekné, že k tomu vypracujú metodiku, akoby sme neboli svojprávni. Ale už sám koncept je zlý. Letná škola sa spája s dovzdelávaním žiakov, preto sa nazýva škola. Isto, aj výchova k nej patrí, najmä na základných školách. Ale počítať s akýmkoľvek vzdelávaním založeným na dobrovoľnom chodení žiakov do školy, je nezmysel. Pripomína mi to tie „vzdelávacie“ relácie, čo vysielajú ráno pre obmedzenú vrstvu detí na verejnoprávnej televízii ráno, mysliac si, že zachraňujú vyučovanie. Isto, pobyt detí v škole ako ekonomické opatrenie je efektívne. Ak budú môcť rodičia zadarmo odložiť deti v škole, môžu ísť do práce. Ale je to vlastne zadarmo? Ak sú žiaci v škole, musí byť v budove niekto z vedenia, prevádzkoví pracovníci, kuchárky a napokon vyučujúci/opatrujúci pedagógovia. Nečerpajú sa dovolenky. Zároveň musia chrániť seba a striedať sa v práci, keďže pri menšom počte detí toľko zamestnancov nepotrebujeme. Zmena organizácie práce a rôzne okolnosti okolo toho si zase vyžiada kopec papierov. Školy sú ďalej zvyknuté cez prázdniny šetriť. Najmä v tejto situácii. Avšak ak by aj pár žiakov prišlo, škola funguje ako počas celého roka. Energie, voda, smeti, upratovanie, ochranné prostriedky a pod.
V súčasnosti vyučujeme dištančne, čo je ozaj ťažšie ako priame vyučovanie. Iba pedagógovia bez pudu sebazáchovy budú vyučovať cez leto. A zrejme za bežný plat. Môžu vyučovať síce tí, ktorým sa vraj nedá zadeliť práca na doma, ale opäť to nebude učenie sa, o ktoré sa politici boja. Okrem toho byť v horúčave poväčšine v zastaraných budovách bez klimatizácie je utrpením už v máji, v júni. Isto, dá sa učiť vonku. Ale nie neustále, aj tam pečie slnko. Okrem toho, ak chceme učiť vonku, musí tam byť primerané sedenie, stôl na prácu, tieniaca clona, pravidelný pitný režim a sústavný dozor vyučujúcich. A čo ak sa zo školy s menším areálom prihlási na letnú „školu“ sto žiakov. V situácii, keď bude menej peňazí, porastú náklady na letný pobyt, ktorý sa tvári ako „škola“.
Letná škola je dobrý inštitút, no ten slovenský variant je mimo jeho poslania. Okrem toho sa zvažuje otvorenie škôl, tak snáď ani nebude treba chodiť aj v lete do školy. Chápem, že tu všetci vo vládach chcú byť pekní, ale dobrovoľná letná škola je to isté ako dobrovoľná karanténa.
Aké je riešenie? Jednak opakujem, že vôbec nič sa nestane, ak sa deti nebudú vzdelávať v škole. Zredukovalo sa učivo, pracuje sa dištančne, žiaci sa budú prijímať na základe známok z predchádzajúcich polrokov. Isto, rodičia potrebujú chodiť do práce a potrebuje to naša ekonomika. Ale to by sa dalo vyriešiť iba otvorením všetkých škôl, do čoho politici nepôjdu. Obávam sa, že aj keby sa dobrovoľne mohlo chodiť do škôl, rodičia pod vplyvom hysterických politikov a médií sa budú báť dať deti tam. A vzdelávanie na základe dobrovoľnosti nepredíde tomu, že v septembri sa aj tak bude musieť učivo opakovať a doberať.
Určite by bolo účelné v rámci ekonomiky pustiť deti do školy a venovať sa viac výchovným aktivitám, nie vzdelávaniu v zmysle preberania tém štátneho vzdelávacieho programu. Ale nech sa nestanovia pravidlá tak, že škola by musela mať tvar Národnej banky a počet zamestnancov by sa musel zdvojnásobiť. Nech si potemkinovskými pravidlami nemyslia, že osadenstvo školy bude poldňa dozerať na dvojmetrové odstupy. Nedá sa to. Dosť bolo traumatizácie škôl nerealizovateľnými pravidlami.
No a letná „škola“? Ak má byť podľa predstáv nášho ministra, nech to pomenuje ako denný tábor, odstráni (dočasne) byrokratické prekážky v jeho organizovaní a usmerní financie na organizáciu. 1 - 3 týždne by určite veľa škôl vedelo zorganizovať denný tábor (možno aj s pomocou študentov pedagogiky, ktorí by si to mohli zarátať do praxe). Mnohé školy to aj robia, stačí stavať na ich skúsenosti. Pomenujme to, že kvôli ekonomike potrebujeme, aby toto leto škola bola aj voľnočasovým útvarom. Len to neskrývajme pod termínom letná škola.
Už som uviedol inde, že doháňanie učiva sa týka minima predmetov - matematika, fyzika, cudzí jazyk. Nie je na to potrebný obrovský časový priestor na dohnanie. Kto to tvrdí, ani netuší, akú logistiku času sa už učitelia uplatňujú. A ak by sa ozaj niečo nedalo, tak čo tak dať pár pracovných sobôt na jeseň? Možno tie by boli dobrovoľné. Kto by neprišiel, doučí sa sám. Žiaľ, asi to u liberálne mysliacich zase navodí príkazy a socializmus. V tom prípade ako alternatívu dovoliť dočasne zdvihnúť o 1 - 3 hodiny týždennú dotáciu vyučovacích hodín pre jednotlivé ročníky. A netreba k tomu kopec papierov. Učiteľom by sa zaplatili nadčasy, príp. práce cez víkend a hotovo. Opakujem však, že sa vôbec nič nestane, ak sa deti istý čas neučia v škole. Milí politici, učitelia poznajú množstvo literatúry o tom, ako sa nastupuje do riadneho vyučovania po prázdninách či už dlhších, či kratších.
O mnohých veciach sa dá ešte diskutovať a sám sa rád nechám poučiť. No opäť sa mi vracia pocit, že sa koná s inými zámermi (lobbingom), len nie z pohľadu praxe, ktorá je síce zložitá, ale vie ponúknuť prijateľnú cestu. A mal by asi prestať zvyk váľať všetko na školy po tom, do akého stavu ich vlády dostali, a spoliehať sa, že veď vydržia a všetky problémy vyplývajúce zo zlých rozhodnutí znesú.
PhDr. Ján Papuga, PhD.
Bratislava-Rača
ZŠ s MŠ, Riazanská 75, Bratislava
janpapuga@gmail.com
FB: Ján Papuga
FB skupina: Spoločenstvo učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny
www.janpapuga.sk