V Bratislave dňa 22. 6. 2020
VÝZVA MINISTROVI ŠKOLSTVA, VEDY, VÝSKUMU A ŠPORTU
Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny vyzýva pána ministra, Mgr. Branislava Gröhlinga, aby zrušil Testovanie 5 (T 5) v školskom roku 2020/2021.
Zdôvodnenie:
Vyučovanie v 2. polroku školského roka 2019/2020 bolo poznačené dlhodobým prerušením vyučovania z dôvodu šírenia pandemického vírusu. V rámci toho sa obmedzil priamy kontakt učiteľov so žiakmi, ktorí sa nemohli systematicky, odborne a efektívne vzdelávať v priestoroch školy s učiteľmi. Navyše sa neskôr redukovalo učivo tak, že sa výrazne zúžil učebný obsah stanovený v ŠVP, z ktorého sa vychádza v obsahovom zameraní T 5. Nebol priestor ani na opakovanie a upevňovanie učiva. Tým môžu byť výrazne skreslené výsledky žiakov z nadchádzajúceho T 5.
Laicky sa predpokladá, že sa na T 5 budeme pripravovať od septembra v novom školskom roku. Avšak chceli by sme pripomenúť, že práve jesenné vyučovanie potrebujeme venovať vyrovnávaniu výchovno-vzdelávacích rozdielov medzi žiakmi, ktorým z rôznych dôvodov nevyhovovalo dištančné vyučovanie, resp. nemali možnosti realizovať ho. Obzvlášť dôležité je pokojné plynutie vyučovania pre žiakov zo sociálne slabších prostredí a pre žiakov s poruchami učenia. Okrem toho budeme potrebovať čas na pomalé prechádzanie na štandardný typ výučby v budovách škôl po ozaj veľmi dlhom prerušení vyučovania. To by malo byť prioritou v stave po epidémii, nie príprava na T 5, ku ktorej v prípade jeho realizácie v strachu zo zlých výsledkov niektorí kolegovia dospejú.
Budeme teda potrebovať veľký časový priestor na odstraňovanie škôd z prerušenia vyučovania, čo by malo byť prioritou celej spoločnosti. Urýchliť adaptáciu žiakov len preto, aby sme našli čas na fixáciu učiva na T 5, neúmerne zaťaží žiakov, ktorí tiež boli počas pandémie v strese z novej situácie.
Žiadame Vás preto z uvedených dôvodov o zrušenie T 5 v budúcom školskom roku.
Prikladáme aj dôvody na úplné zrušenie T 5:
1) Termín T 5 je dlhodobo nevhodný, keďže toto testovanie má overovať vedomosti a kompetencie žiakov z 1. stupňa základných škôl (ISCED 1). Za dva a pol mesiaca sa žiaci na 2. stupni posunú v učive ďalej a vracať sa k témam 1. stupňa je kontraproduktívne, najmä v súvislosti s časovou tiesňou spomenutou v predchádzajúcom bode a vôbec, v stave preplnenosti osnov. Z tohto dôvodu by malo byť T 5 bezodkladne zaradené ku koncu druhého polroka 4. ročníka. V súčasnom stave učitelia 2. stupňa sa pod tlakom okolia venujú v 5. ročníku aj témam zo 4. ročníka, a tak zaostávajú v osvojovaní ISCED 2.
2) O dôležitosti T 5, ktorú sa snažia umelo zvýrazniť rôzne inštitúcie a NÚCEM, svedčí aj to, že nejestvuje náhradný termín. Netreba ani hlboko preniknúť do problematiky štatistiky, aby sme vedeli, že výsledky žiakov, ktorí sa v deň testovania dostavia, budú skreslené.
3) Napriek tomu, že výsledky T 5 nemôžu byť objektívne, zriaďovatelia, rôzne inštitúcie, ale aj uchádzači o štúdium na danej škole ich berú ako hlavné kritérium na hodnotenie školy, výchovno-vzdelávacieho procesu. Okrem toho sa T 5 realizuje iba z 2 vyučovacích predmetov, čo nemôže byť hlavným kritériom akéhokoľvek hodnotenia školy. Učitelia týchto predmetov sú pod každoročným tlakom a akékoľvek zlyhanie sa im kladie za vinu.
4) T 5 z materinského jazyka sa koná pod hlavičkou predmetu slovenský jazyk a literatúra, no jeho obsah je zameraný predovšetkým na čítanie s porozumením, ktoré je kompetenciou viacerých vyučovacích predmetov.
5) V metodických pokynoch sa učiteľom nariaďuje, aby nedávali dve veľké písomné práce v jeden vyučovací deň. Žiaci 5. ročníka (vek 10 - 11 rokov!) sú v deň testovania vystavení dvom 60-minútovým testom, čo odporuje akýmkoľvek zásadám psychohygieny, ktorú majú školy bežne dodržiavať. Ako je možné, že sa nezohľadňuje takéto základné pravidlo? O únave a vyčerpaní žiakov nemusíme ani hovoriť, keďže dostupná pedagogicko-psychologická literatúra píše o dôsledkoch nedodržiavania psychohygieny vo výchovno-vzdelávacom procese (tá istá výčitka smeruje aj k Testovaniu 9). Aj to môže skresliť už spomínané výsledky testovania.
6) T 5 v nadväznosti na Testovanie 9 (ďalej T 9) neobsahuje žiadnu pridanú hodnotu, ako to prezentuje NÚCEM. Jednak sa na T 5 nemusia zúčastniť všetci žiaci, na rozdiel od T 9, jednak sa T 9 realizuje v situácii, keď je trieda bez tých žiakov, ktorí po 5. ročníku odišli na osemročné gymnáziá (prípadne po 8. ročníku na bilingválne gymnáziá). Kontinuita T 5 a T 9 je teda relatívna, bezpredmetná. Isto, výsledok testovaní upozorní učiteľov na niektoré čiastkové nedostatky, no výsledky testovaní T 5 a T 9 sa nedajú paušalizovať a nedajú sa porovnávať.
Ďakujeme.
Prikladáme mená niektorých členov našich skupín, ktorí sa stotožňujú s uvedenou výzvou.
PhDr. Ján Papuga, PhD., Bratislava
Mgr. Petra Bačinská, Žilina
Mgr. Andrea Ďurčáková, Námestovo
Mgr. Zuzana Vozárová, Malacky
Mgr. Jana Telehaničová, Košice
PaedDr. Marcela Šimonová, Michalovce
Mgr. Lucia Vargová, Sládkovičovo
Mgr. Martina Lešková, Somotor
Mgr. Ivana Beľáková, Revúca
Mgr. Lýdia Ferdinandyová, Košice
Mgr. Nadežda Černická, Kapušany
Mgr. Mária Benediktyová, Kečerovce
Mgr. Slavomíra Vašková, Lemešany
Mgr. Veronika Kubíková, Žilina
PaedDr. Monika Petriková, Malčice
Mgr. Martina Kropuchová Ferčáková, Prešov
Ing. Janka Liptáková, Dobšiná
Mgr. Lucia Veselá, Kolbovce
Mgr. Marcela Stančíková, Prašice
Mgr. Lucia Dzinová, Horná Streda
Mgr. Zuzana Jakušová, Hliník nad Hronom
Mgr. Tatiana Hozzová, Rudňany
PaedDr. Gabriela Hoptová, Beluša
Mgr. Iveta Reptová, Trnava
Bc. Júlia Reptová, Trnava
Matej Repta, Trnava
Mgr. Monika Kočicová, Prašice
Mgr. Iveta Arvajovičová, Banská Bystrica
Mgr. Anna Sekáčová, Bánovce nad Bebravou
Mgr. Jana Gavalčinová, Koškovce
PaedDr. Milena Jaňáková, Mgr. Jana Pasternáková, Košice
Mgr. Ivana Ďurkovičová, Benice
Mgr. Marta Kulcsárová, Košice
PaedDr. Ľubica Ladecká, Ilava
Mgr. Marína Krivanská, Dobšiná
PaedDr. Ľubomíra Horná, Tovarné
Ingrit Ölschlägerová, Bratislava
Mgr. Miriama Glovňová, Lužianky
Mgr. Jana Firkaľová, Medzilaborce
Mgr. Ivona Gáliková, Zlaté Moravce
Mgr. Ivana Pionteková, Olešná
Mgr. Jana Štofčíková, Udavské
Mgr. Katarína Lazorová, Prešov
Mgr. Dagmar Sedileková, Banská Bystrica
Mgr. Andrea Kukučková, Žarnovica
Mgr. Ivana Sajková, Liptovský Mikuláš
Mgr. Eva Križanovičová, Družstevná pri Hornáde
Mgr. Gabriela Gašparovičová, Trnava
Mgr. Tatiana Kunášová, Humenné
Mgr. Andrea Tarabová, Žilina
Mgr. Anna Pekná, Trnava
PhDr. Lucia Súkeníková, Uhrovec
Mgr. Petronela Jaseňáková, Levoča
PaedDr. Miroslava Fuňáková, Vranov nad Topľou
Mgr. Anna Dzúriková, Levoča
Mgr. Martina Kroláková, Markušovce
Mgr. Zuzana Štvartáková, Šarišské Michaľany
Mgr. Tatiana Mitašová, Lehota pod Vtáčnikom
Mgr. Katarína Vincová, Ivanka pri Nitre
Mgr. Ivana Betková, Župkov
PaedDr. Petra Belanová, Brehy
Mgr. Viera Jenejová, Brehy
Mgr. Mária Jankoveová, Nová Baňa
Mgr. Veronika Tóthová, Veľký Krtíš
PhDr. Eva Dodeková, Turzovka
Mgr. Alena Nemcová, Čadca
PaedDr. Soňa Dinková, Šurany
PaedDr. Marianna Hybská
Mgr. Lenka Švecová, Považská Bystrica
PaedDr. Jana Šuchterová
Mgr. Dominika Melušová, V. Bielice
PaedDr. Silvia Hajdúová, Rožňava
PhDr. Zuzana Ujházyová, Rožňava
Mgr. Lucia Miglierini, Bratislava
Mgr. Oľga Veselovská, Žilina
Mgr. Martina Bellušová, Spišská Nová Ves
Mgr. Milica Abrahámová, Banská Štiavnica
Mgr. Zuzana Golianová, Banská Štiavnica
Mgr. Andrea Černoková, Družstevná pri Hornáde
Mgr. Martina Kolyová, Malčice
PaedDr. Gabriela Cabuková, Divina
PaedDr. Monika Böjtösová, Jaklovce
Mgr. Lenka Marcinková, Jaklovce
Mgr. Zuzana Vienerová, Podolie
Mgr. Gabriela Kratochvílová, Nitra
Mgr. Jana Prochádzková, Zlaté Moravce
Mgr. Dominika Dudžáková, Hrabušice
Mgr. Lenka Banasová, Oravská Polhora
Mgr. Mária Vargová, Malý Slivník
Mgr. Viera Jantoláková, Novoť
Mgr. Eva Pasnišinová, Košice
Mgr. Ivan Slamka, Partizánske
Mgr. Katarína Naková, Spišská Nová Ves
Mgr. Dana Čierna, Žarnovica
Mgr. Mária Barnová, Bratislava
Mgr. Miriam Vyparinová, Plavnica
PaedDr. Mária Michalová, Banská Bystrica
Mgr. Petra Mitašíková, PhD., Bratislava
Mgr. Mária Hrnčíriková, Trnava
Ing. Ján Hrnčírik, Trnava
Ing. Zuzana Hrnčíriková, Trnava
Mgr. Zuzana Kotrasová, Spišská Nová Ves
Mgr. Eva Križanovičová, Družstevná pri Hornáde
Mgr. Peter Cibulka, Žilina
Mrg. Peter Kenedich, Poprad
Mgr. Eliška Ondrejková, Považany
Mgr. Martina Kolyová, Malčice
Mgr. Daniela Hlaváčová, Žilina
Mgr. Veronika Zemková, Podolie
Mgr. Eliška Kožušková, Spišské Podhradie
Mgr. Renáta Iršová, Trenčín
Mgr. Martina Feketeová, Ivanka pri Dunaji
PhDr. Andrea Olejníková, MBA, Dunajská Streda
Mgr. Katarína Vavrušová, Trenčín
Ing. Alena Rumanovská, Trenčín
Mgr. Anna Tarčáková, Rabča
Mgr. Petra Ilievová, Zubrohlava
Mgr. Jolana Pitáková, Rabča
Mgr. Iveta Brasová, Žilina
PaedDr. Dagmar Kolevová, Trnava
Mgr. Silvia Laurová Ružičková, Šurany
Mgr. Žofia Krasničanová, Krušetnica
Ľudmila Šupáková, Bzince pod Javorinou
Mgr. Mariana Sádovská, Šurany
Mgr. Ľubica Jagnešáková, Zubrohlava
Mgr. Viera Žofajová, Zubrohlava
Mgr. Slavomíra Puváková, Zubrohlava
Mgr. Darina Jagelková, Zubrohlava
Mgr. Bibiána Poláková, Zubrohlava
Mgr. art. Magdaléna Kmeťková, Bratislava
Ing. Daniela Stoklasová, Zubrohlava
Mgr. Valéria Bugeľová, Zubrohlava