Nedá mi nekomentovať výrok
ministra... (Opäť bol vyslovený obsah pred spôsobom.) Veľmi sa teším do školy,
mám rozhodený denný režim, môj syn potrebuje spolužiakov a navyše sa v našej
škole stoplo výberové konanie, teda robíme v neistote. Preto si želám školu
otvoriť. Avšak dobrovoľné chodenie do školy otvára príliš veľa problémov.
Prevádzka, organizácia dňa, priestorové a personálne možnosti, financovanie
úradníckych úletov, nová byrokracia, dozory pri vchode, aby dnu nevošli rodičia
(!) - a to všetko v čase, keď sa
pripravuje nový školský rok. Ako som už písal vo viacerých článkoch, vďaka
učiteľskému syndrómu handry všetko zvládne, spravíme. Ale byť so žiakmi v škole a ako humanisticky cítiaci učiteľ
im stanoviť vojenskú disciplínu (v časoch humanizácie školy) a brániť im, aby
sa hrali, dotýkali, brániť im v sociálnych kontaktoch (aj s rodičmi), sústavne
ich karhať za rúško mimo úst či ich máčať v alkoholických prostriedkoch mi už
pripomína drill, čo je v rozpore s mojím pedagogickým myslením. Mám v sebe
introvertné sklony, ale som učiteľ a sám cítim potrebu sociálnej interakcia,
ktorá je u detí neoddeliteľnou súčasťou bežného školského dňa. Myslí vôbec
niekto na to, že brániť deťom v nevyhnutých kontaktoch s inými môže v nich
vybudovať sociálny strach? Že z toho môže vzniknúť trauma? Aj na toto sa musí
myslieť, nie len na to, aby sa deti odložili v školách pre ekonomické dôvody.
Dobrovoľnosť je krásna politická stratégia. Obávam sa však, že spraví mnoho
zlého. Ak by sa aj stalo, že všetky deti nastúpia do školy nedobrovoľne (za
cenu dočasnej straty politických bodov), potom treba dbať aj na túto
psychologicko-sociálnu stránku výchovy a vzdelávania. Aby to neskončilo ako v
zahraničí, kde značkami vymedzujú jednotlivým deťom priestor, v ktorom sa treba
pohybovať. V kolektíve školy je izolácia detí neprípustná, škodlivá a
neprirodzená. Tak keď sa bojíme, zostaňme už do júna doma a s tými pár
jedincami, čo nereagujú, sa potrápime v novom školskom roku. (Tí neprídu ani počas
dobrovoľnej dochádzky.) Alebo počúvnime výskumy, že sa vírus zložito šíri medzi
deťmi a nastúpme do škôl všetci. (To ja nerozhodnem.) Áno, teším sa do svojej
práce, ale nie za každú cenu. A už vôbec nie za cenu uprednostnenia iných
záujmov pred vývinovými vlastnosťami našich zverencov a ich potrebami, pre
ktoré im škola chýba.
PhDr. Ján Papuga, PhD.
Bratislava-Rača
ZŠ s MŠ, Riazanská 75, Bratislava
janpapuga@gmail.com
FB: Ján Papuga
FB skupina: Spoločenstvo učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny
FB skupina: Konštruktívna školoveda - hľadanie strednej cesty
www . janpapuga . sk